Kiinalaisten kuvitusten käytöstä – 3. kolmikko

B! Tutustukaamme seuraavaksi kiinalaisen katsannon kautta kolmeen upeaan kasvikunnan edustajaan: bambu, mänty ja merilevä. Kukin näistä on päässyt suosioon kiinalaisen kuvataiteen puolella ja välittää ihailijoilleen mitä ylväimpiä ideaaleja ja toiveita. Toivommekin näiden ideaalien esittelyn kirkastavan itse kunkin ylvästä arkea.

Bambu

Bambu (竹 zhú) on todella suosittu ja monitahoinen symboli, joka merkitsee muun muassa nuoruutta, notkeutta, vahvuutta, kestävyyttä, joustavuutta ja pitkäikäisyyttä. Lisäksi bambu kuvastaa taolaisten ihanteita, sillä mitä hurjimmankin sään kurimuksessa varsi ainoastaan taipuu, vaan ei katkea. Bambu symboloi myös kungfutselaisen oppineen ihanteita, koska molemmat nähdään suoraselkäisinä, vahvoina ja sitkeinä, ollen samalla lempeitä, sulavaliikkeisiä ja hienostuneita.

Bambu symboloi lisäksi ”nöyryyttä” tai ”säädyllisyyttä” (谦虚 qiānxū), koska sillä on ”ontto ydin” (空虚 kōngxū), ja ilmaisujen jälkimmäiset merkit ovat homofoneja keskenään (). Ja aivan kuten bambun ydin on ontto, tulisi myös jalon oppineen avartaa sydämensä kaikelle hyödylliselle, sekä välttää aina ylimielisyyttä ja ennakkoluuloja. Bambun varren nivelsolmut ovat kiinaksi 节 jié, jonka ansiosta kasvi saa homofonisuuden myötä kaksoismerkitykset ”juhla” (节 jié) ja ”moraalinen tinkimättömyys” (节 jié).

Bambu onkin yksi ”Neljästä herrasmiehestä” (四君子 Sì Jūnzǐ tai 梅蘭竹菊 méi lán zhú jú), joka on kollektiivinen termi neljälle arvostetulle kasville – bambu, krysanteemi (菊 ), japaninaprikoosi (梅 méi) ja orkidea (蘭 lán) – jotka perinteisesti kuvaavat eri vuodenaikojen vaihtelua, ja herrasmiehenä bambu symboloi kesää. Nämä neljä herrasmiestä symboloivat perinteisiä arvoja ja kungfutselaisten herrasmiesten ihanteita, kuten oikeamielisyyttä, puhtautta ja nöyryyttä. Kaiken kaikkiaan vanha kiinalainen viisaus postuloi yksilön henkisen vahvuuden, oikeamielisyyden ja sisukkuuden olevan merkityksellisempiä piirteitä kuin fyysisen voiman.

Koska bambu (竹 zhú) ja ”toivottamista” tai ”onnittelemista” merkitsevä 祝 zhù lausutaan lähes samalla tavalla, ilmaisevat bambukoristeet toivetta rauhasta ja onnesta sekä rauhan ja onnen toivotusta. Näin bambu on amulettiin kuvattuna omanlaisensa sanaleikki vaurauden puolesta, sillä se toivottaa saajalleen rahavirtaa. Bambua on myös perinteisesti käytetty karkottamaan pahoja henkiä, sillä tuleen joutuessaan bambu saa aikaan sähikäisten ääntä muistuttavan rätinän, joka pelottelee henget luikkimaan pakoon. Legendan mukaan myös myyttinen peto, Nian (年兽 Nián shòu), on aikoinaan häädetty rätisevillä bambuilla ja ilotulitteet liittyvät siksi edelleen vahvasti kiinalaisen uuden vuoden juhlintaan.

Bambu on lisäksi yksi niin kutsutuista Kolmesta talven ystävästä (岁寒三友 Suìhán Sānyǒu) – kolmikon täydentävät ystävät ovat japaninaprikoosi (梅 méi) ja mänty (松 sōng) – ja yhdessä kuvattuna tämä kolmikko symboloi sinnikkyyttä, sisua, toivoa ja päättäväisyyttä sekä rohkaisee kestämään vaikeuksista huolimatta. Bambu onkin perinteisesti symboloinut joustavuutta ja vahvuutta ihmisten välisissä suhteissa. Kahden japaninaprikoosin kanssa kuvattuna bambu voi puolestaan kuvastaa aviomiestä ja vaimoa.

Mänty

Männyn (松 sōng) nähdään olevan sypressin ja kuusen kanssa samankaltainen ikivihanta havupuu ja vanhoja mäntypuita pidetään Kiinassa suuressa arvossa. Yksi Taon suosituimmista metaforista liittyy mäntyyn, sillä puulla on kyky kestää kylmien tuulten kaltaiset vastoinkäymiset ja sietää pakkasta ominta ominaisinta olemustaan kadottamatta. Näin männyllä voidaan viitata tietyn tyyppisiin ihmisiin, joilla on kuvaannollisesti samoja ominaispiirteitä.

Mänty symboloi myös kukkimista talven keskellä, ennen kevään saapumista, ja tähänkin viitaten männyn ajatellaan olevan symbolisesti sopiva lahja annettavaksi vähäosaisille tai yksinäisille. Ja koska männyn havut kasvavat pareina, on tällä jalolla puulla kunnia symboloida myös avio-onnea. Muutoin mänty kuvastaa pitkäikäisyyttä, jatkuvuutta, sinnikkyyttä, kestävyyttä, yksinäisyyttä ja itsekuria sekä toivetta sisäisestä loistosta ja rauhasta.

Mainitsimmekin jo yllä, että mänty on yksi Kolmesta talven ystävästä (lyhyesti 三友 Sānyǒu) ja nähdään siksi usein bambun ja japaninaprikoosin seurana. Ystävykset symboloivat huomattavan kestävyyden lisäksi horjumatonta ystävyyttä ja lojaaliutta. Kiinalaisessa taiteessa mänty kuvataankin usein muiden pitkäikäisyyden symboleiden kanssa, kuten persikka, pitkäikäisyyden jumala Shou (寿星 Shòuxīng), kurki tai peura. Kurjen kanssa mänty toivottaa rauhallista ja pitkää elämää. Mänty mainitaan myös mytologisissa tarinoissa, jotka kertovat Kahdeksasta kuolemattomasta (八仙 Bāxiān).

Merilevä

Vielä lopuksi jokunen sana merilevistä. Kiinalaiset laskevat merileviksi (藻 zǎo) melko pitkälti kaikki vesikasvit. Merilevä edustaa vettä Viiden elementin filosofiassa (五行 wǔxíng) ja symboloi näin puhtautta. Viisi elementtiä ovat Puu (木 ), Tuli (火 huǒ), Maa (土 ), Metalli (金 jīn) ja Vesi (水 shuǐ ). Lisäksi merilevä toimii keisarin johtajuuden jalona symbolina ja voi merkitä myös hyvää onnea sekä yltäkylläistä vaurautta. Erityisesti uuden vuoden juhlaruoissa suosittu fat choy (发菜 fā cài) lasketaan syanobakteeriluonnostaan huolimatta myös merileväksi, ja symboloi vaurautta ja hyvää onnea.

Männyn motivoima voimalause:

十年树木,百年树人。

Shínián shù mù, bǎinián shù rén.

Kymmenen vuotta kasvattaa puuta, sata vuotta kasvattaa ihmistä.

ts. Puun kasvu täyteen mittaansa vie kymmenen vuotta, ihmisen kultivointi täyteen potentiaaliinsa sata.

Kiinalaisten kuvitusten käytöstä – 1. kolmikko

Kiinalaisten kuvitusten käytöstä – 2. kolmikko

Kiinalaisten kuvitusten käytöstä – 5. kolmikko

Aihetta liippaavaa monenkirjavaa kirjallisuutta:

Agneta Nyholm Winqvist; Feng shui ja suomalainen koti

Kungfutse; Keskustelut

Richard Wilhelm; Kultakukan salaisuus: Kiinalainen ikuisen elämän kirja

Elina Hytönen; Lohikäärmeen lääketiede – kiinalaisen lääketieteen perusteet

Cecilia Lindqvist; Merkkien valtakunta: kertomus kiinalaisista ja heidän kirjainmerkeistään

Timo Klemola; Taiji: liikettä hiljaisuudessa – hiljaisuutta liikkeessä

Lao-tze; Tao te ching

Sogyal Rinpoche; Tiibetiläinen kirja elämästä ja kuolemasta

Charles Windridge; Tong Sing: kiinalaisen viisauden kirja

Jung Chang; Villijoutsenet – Kolmen kiinattaren tarina

Osho; Zen – perimmäinen totuus

Paul Reps & Nyogen Senzaki; 101 zen-tarinaa ja Kymmenen häränpaimennuskuvaa

Toim. huom.

Kaikki yllä olevat sivustomme ulkopuoliset liNKit johtavat suomenkielisille Wikipedia-sivuille. Tästä napsauttamalla avautuu toinen birdink.fi sivu, joka sisältää aakkostetun valikoiman BiRD iNKin suosittelemia erinomaisia kirjoja.

Artikkelin kuvat ovat pääasiassa BiRD iNKin luomuksia, vaan haluamme huomauttaa osan materiaalista olevan peräisin Pexels-kuvapalvelusta – mistä muuten löytyy läjäpäin upeita otoksia katseltavaksi tai käyttöön!